Stačí se podívat do minulosti a zjistíme, že podnikání není jen o blahobytu a penězích, které jsme získali zadarmo a bez práce. Vždycky totiž bude platit, že bez práce koláče na našem stole prostě nebudou.
Tomáš jako příklad
Ony se vlastně dají uvést příklady dva. Pokud by člověk podnikal tak, jako Tomáš Baťa ve svých začátcích, dlouho by se ze svých peněz neradoval. Jako podnikatel by velmi rychle skončil. Když si ale jako jediný ze sourozenců uvědomil, že musí být pilný, neústupný, poctivý a vlídný, začala jeho firma teprve fungovat.
●Nebál se inovací. Všemu novému byl přístupný, a i tahle věc ho dostala nahoru. Víte například, že boty z plátna, tak zvané plátěnky, vynalezl vlastně Baťa? Myslel totiž i na lidi, kteří neměli moc peněz. Zatímco kožené boty si nemohl dovolit každý, plátěnky si mohl dovolit koupit i chudý člověk.
●Velkou novinkou pro české lidi byl také způsob odměňování. Jeho zaměstnanci dostávali týdenní fixní plat. Nejdříve měli jeho zaměstnanci pevnou pracovní dobu a dostávali fixní mzdu. Po návštěvě Spojených států amerických, nastala v jeho firmě v tomto směru razantní změna. Fixní mzda zmizela a on své zaměstnance začal odměňovat za skutečně vykonanou práci. Kdo pracoval méně, dostal nižší plat a naopak. Zavedl několik druhů způsobů odměňování a tím vlastně vytvořil pro své lidi motivaci. Ti se pak snažili pracovat poctivě a efektivně.
●V neposlední řadě, stál za úspěchem podnikání Bati také přístup k zákazníkům. Což upřímně mnoha dnešním podnikatelům chybí. Věřil, a hlavně se tím také řídil, že zákazník je opravdu jeho pánem, a tak se také choval. Jeho zaměstnanci v prodejnách velmi pečlivě poslouchali přání zákazníků a jejich připomínky nekončili v koši. Všechny se promítali do dalšího chodu a rozvoje firmy.
Tohle byl ve zkratce velký Tomáš Baťa a jeho podnikání. Své zkušenosti nakonec popsal ve své knize Úvahy a projevy, která je dodnes pro začínající podnikatele velkou inspirací. Bohužel, jen někteří se tím opravdu řídí.