Slovo „havárie“ vždy značí nějaký neočekávaný problém, obvykle velmi nepříjemný, který kříží plány a mění situační priority. K havarijním událostem patří i úniky vody a neprůchodné odpady v domácnosti. Když se něco takového přihodí, všechno jde stranou a snažíme se situaci vyřešit co nejdříve. Voláme instalatéry – havarijní službu, která na místo dorazí ve smluveném termínu, a je-li to nutné, i v nočních hodinách nebo o víkendu.
Pochopitelně je velice důležité, aby tato služba existovala, bez havarijního servisu by mohla kolabovat výroba, nemocniční i ambulantní péče, dopravní infrastruktura, logistika či obchodní sféra. Všude jsou totiž zavedené instalatérské rozvody, ve všech těchto objektech vedou odpadní potrubí a všude také může dojít k nějakému problému.
Prevence nade vše
Stejně důležité, jako je kontakt na spolehlivou havarijní službu, jsou i preventivní chování a opatření, která udržují v optimálním chodu odpadní i kanalizační systémy. Jak si počínat, abychom nemuseli instalatéry volat každý týden?
Neházet do odpadu, co tam nepatří – někteří nezodpovědní či špatně informovaní lidé dovedou svými skutky zkomplikovat život nejen sobě, ale i druhým. V odpadovém potrubí neprotéká kyselina sírová, která by okamžitě rozleptala vše, co jí přijde do cesty, odpady jsou naopak velmi zranitelné, pokud tam budete házet tvrdé kousky zeleniny, slupky od brambor, vatové tampony a vložky, papírové kapesníky či kancelářský papír, kousky plastů nebo dřeva, dřevěné hobliny, stelivo pro zvířata a jiné větší kusy obtížně rozložitelného odpadu.
Provádět preventivní čištění – vyplatí se tomuto kroku věnovat pozornost a občas, např. jednou za měsíc, provést preventivní čisticí proces hydroxidem sodným. Prodává se ve výhodném kilovém balení, např. v granulích, a s dodržením návodu k použití je to bezpečný a velmi účinný proces čištění od bakteriálních a dalších organických usazenin.