Výběr vhodného osvětlení je pro automobilový provoz zásadní z hlediska bezpečnosti všech účastníků. Bohužel neexistuje jednotný postup pro celou planetu, dokonce ani v Evropě mají různé státy jinak nastavena pravidla např. pro denní svícení. Zajímavé je, že většina technologicky vyspělých států západní Evropy pouze doporučuje svítit ve dne, ale nenařizuje. Zatímco v Německu můžete po překročení hranice světla ve dne zhasnout, na Slovensku a v Polsku je vaší povinností ponechat je rozsvícené.
Další problematickou záležitostí je kvalita autožárovek Lightpark v předních světlometech. Řidiči nemají nařízeno, jaký typ a od jakého výrobce používat, a tak se na silnicích setkáváme s pestrou plejádou od modelů s vynikajícími světelnými parametry až po ty pochybné, které spíše přispívají k vyšší nehodovosti. Kromě dostatečného osvitu jízdního pruhu a pravé krajnice bychom neměli podceňovat ani světelný tok a seřízení světlometů.
Na co bychom neměli zapomínat
Slabý světelný tok – tržní systém bohužel umožňuje dodávat do obchodní sítě i výrobky, které nesplňují předepsané standardy. Projevuje se to i u některých autožárovek nízkou hodnotou světelného toku. Ta by měla být v ideálním případě 1500 lumen plus mínus sto až dvě stě lumen. Příliš vysoká svítivost oslňuje řidiče v protisměru a naopak velmi nízká nedostačuje k osvětlení jízdního pruhu. Dbejte při výběru vhodného zdroje i na tento fakt a ověřujte si jej. Všechny výrobky musí mít povinně na obalu světelný tok uveden. Pokud sáhnete po renomovaných značkách, jako je např. Tungsram, Philips nebo Osram, u všech produktů máte jistotu, že světelný tok splňuje předepsaná kritéria pro silniční provoz.
Geometrie světel – podle nedávno provedených průzkumů je špatně seřízená geometrie velmi častým jevem. Majitelé vozidel věnují více pozornosti pohonné soustavě a karosérii a světlomety bývají na okraji zájmu. I se sebelepším světelným zdrojem nedocílíte požadovaného efektu se špatně seřízenými světlomety.