Nakupování přes internet je dnes již běžnou záležitostí. Má mnoho výhod – nemusíme nikam jet, zboží je nám doručeno až do domu. Navíc nemusíme procházet několik obchodů, abychom našli to, co hledáme. Je to rychlé, přehledné a jediná nevýhoda zdá se spočívá v tom, že na danou věc budeme muset několik dní čekat.
Při každém nákupu však musíme odsouhlasit obchodní a reklamační podmínky. Avšak popravdě řečeno, kdo z nás je opravdu čte? Navíc jsou obvykle schovány za odkazem a navíc psány typickým stylem smluv a malým písmem, takže ke čtení opravdu nezvou.
To však umožňuje obchodníkům, aby si tam dali i klauzule, se kterými by většina lidí příliš nesouhlasila. Jednou z nejtypičtějších je následné pravidelné zasílání reklamních e-mailů. Je sice pravda, že pro tuto službu je někdy vyhrazeno speciální okýnko, které je potřeba zaškrtnout, ovšem ve většině případů se skrývá právě v oněch smluvních podmínkách.
Ovšem zatímco zasílání propagačních e-mailů je něco, co je v podstatě neškodné, zvláště v dnešní době neomezených e-mailových schránek, najdeme zde i klauzule, které mohou zákazníka v určitých případech i poškodit.
Jednou z nejtypičtějších je nutnost, aby bylo v případě vrácení zboží neotevřené v původním balení. To může působit problém, neboť co když si ho vyzkoušíme, a zjistíme, že pro nás není vhodné? Jako příklad lze uvést většinu výrobků z nejrůznějších teleshoppingů, kdy zjistíme, že nefungují tak, jak nám reklama slibovala.
Problém však je, že zboží je zcela v pořádku, není tedy důvod k reklamaci. Zákazník se tedy v tomto případě může jen chytat za hlavu a proklínat se za unáhlenou koupi.
Proč si ale obchody nastavují takovéto podmínky? Tak především se tím chrání. Musíme si připustit, že existují lidé, kteří jsou ochotni využít každou skulinku k tomu, aby získali nějaké peníze. Například pokud by obchod nepožadoval mít při vrácení zboží v původním obalu a neotevřené, snadno by se mohlo stát, že by jim zákazník poslal buď prázdnou krabici, nebo by danou věc takzvaně „vybral“, až by z něj zbyla jen kostra. Nebo by ho v nejlepším případě rozbil.
Mějme proto pochopení pro obchodníky, kteří se chtějí v prostředí tvrdé konkurence, která dnes na internetu panuje, alespoň trochu prosadit a vydělat si nějaké peníze. Koneckonců, pokud se chováte slušně, rozhodně vám nijak neublíží.